About

Selasa, 19 Mac 2013

SATE

ASAL USUL 

Sate atau satai adalah makanan yang dibuat daripada potongan daging yang dipotong kecil-kecil dan ditusuki dengan tusukan sate yang biasanya dibuat dari lidi tulang daun kelapa atau buluh, kemudian dibakar menggunakan bara arang kayu. Sate kemudian disajikan dengan berbagai macam rempah yang bergantung pada variasi resepi sate. Daging yang dijadikan sate antara lain daging ayam, kambing, lembu,  ikan, dan lain-lain.

Sate diketahui berasal dari Jawa, Indonesia, dan dapat ditemukan di mana saja di Indonesia dan telah dianggap sebagai salah satu masakan nasional Indonesia. Sate juga popular di negara-negara Asia Tenggara lainnya seperti Malaysia, Singapura, Filipina, dan Thailand. Sate juga popular di Belanda yang dipengaruhi masakan Indonesia yang dulu merupakan penjajahnya.

Sate adalah hidangan yang sangat popular di Malaysia; dengan berbagai suku bangsa dan tradisi seni memasak, telah menghasilkan berbagai jenis sate. Sate biasanya dikaitkan dengan masyarakat muslim Melayu. Di Malaysia, sate dapat diperolehi dari pengusaha sate kaki lima, di warung tepi jalan, di restoran kelas atas, di hotel serta kerap disajikan dalam majlis keramaian dan kenduri kendara. Resepi dan cara pembuatan sate beraneka ragam bergantung variasi dan resepi masing-masing. Hampir segala jenis daging dapat dibuat sate. 

Biasanya sate dimakan bersama kuah kacang dan disertai irisan bawang merah, mentimun, dan ada juga yang makan bersama cili. Sate juga dimakan dengan nasi himpit atau lontong atau ketupat.

Jenis sate yang paling terkenal di Malaysia adalah sate Kajang, Selangor, yang disebut sebagai Kota Sate di Malaysia. Sate Kajang adalah nama generik untuk merujuk pada sate yang potongan dagingnya cukup besar dengan kuah kacang manis yang ditaburi sambal. Sate Kajang tersedia di berbagai kota di Malaysia. Jenis daging yang ditawarkan bukan hanya daging dan ayam yang sudah lazim, tetapi juga daging lainnya seperti hati ayam, daging kambing, perut lembu, ikan, dan lain-lain. 

Hidangan internasional yang mirip sate antara lain Yakitori dari Jepun, Shish Kebab dari Turki, Shashlik dari Kaukasia, Chuanr dari China, dan Sosatie dari Afrika Selatan. Sate terdaftar sebagai peringkat ke-14 dalam World's 50 most delicious foods (50 Hidangan Paling Lazat di Dunia) melalui pendapat pembaca yang digelar oleh CNN Go pada 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan